تم انشاء هذا البلوغغ لغرض المساواة... و الغلاسه

 Ø³ÙˆÙ…ÙŠ

 

« Home | رسالة من ابا العمده الى أبله ليلى: الأم المدوّنه -... » | شيرشيه لا فيم فعلا » | "كيفيّة انشاء الـ"كالت »

يا خارجه من باب الحمّـــام و كل طشط عليه بطحه


امبارح و أنا في الشاوور... بصّيت على ساعتي الصيني اللى ضد الميّه عشان أشوف معاد مسلسل "ضمير فراشه طائشه" اللى بتابعه جه ولاّ لسّه. أنا بتابع المسلسل ده من ساعة ما فتحت عيني عالدنيا. في الأول قبل ما أفهم "مصري" كنت بتفرّج عالمشاهد و خلاص.. و أسيب مخّي المحدود يستوعب اللى نفسه فيه. و لمّا كبرت شويه و بقيت فاهم "مصري" ... تصدّقوا بالله... مفرقتش كتير...

الفراشه و هي ساكته... أو بالأصح و أنا مش فاهمها.. كان كلامها عميق و مؤثر زي كده لمّا تيجي تسمع أغنيه بالفرنساوي ولاّ بالأسباني و تنبهر و تقول الله... الحمدلله أني مش فاهم... لو فهمت الـ ليركس كان يمكن ما تعجبنيش... لكن لمّا الفراشه بقى ليها صوت و لغه و "لهجه" للأسف الفراشه دي بقت دوده بجناحين حلوين.

ماما بتقعد تسألني ياد يا عتريس أمّال انت لسّه بتّابع المسلسل ليه؟

أقول لها أصل يا ماما اتعوّدت..

حكم أنا زي أبا العمده... أعزّهم قوي

المهم... نرجع لموضوعنا..

بصّيت بقى عالتاريخ... لقيته 11/9/2009.. (مش عارف أضبط السنه منين)

و أفتكرت لمّا برج الحمام بتاع سفروت ابن العمده دخلت فيه المعزه بتاعت عم عويس من خمس سنين. كان يوم مؤثر و حمام كتير مات... حمامه واحده بس اللى طارت و معرفناش نجيبها تاني. بيني و بينك أحسن... الحمام ملوش لازمه في البلد دي خلاص. احنا بس اللى كنّا هبل و فاكرين الحمام ده له قيمه.

النهارده بعد انفلوانزا الطيور بقينا بنلمّ الحمام كله و نرش عله زيت و نحرقه...

الله يرحمك يا جدّي اللى كنت دايما تقول

"البندجه بتاعتي هيّ هيّ عمرها ما اتغيّرت. الحمام هو اللى بيتغيّر"

ما علينا...

احتفالا بالذكرى الهباب عملنا هولومان ولاّ هولوجنان ولاّ مش عارف مسمّيينوا ايه دول.. على شكل البرج... و طبعا كعادة هيئة الكهرباء جم ولّعوا النور بتاع البتاع ده في عز الظهر و محدّش شاف حاجه... و النهارده جتلنا الفاتوره بألفين جند. ألف مصاريف الهولوبتاع و 50 جنيه دمغة ختم النسر و 950 جنيه مصاريف نثريّات...

و بنيجي نسأل فلوس البلد بتروح فين...

ما البلد بقت كلّها نثريّات اهه..

يلا بقى حنقول ايه...

و في الساحه الليلويّه القويّه... قريت شويّة حاجات كده طريفة الشأن...

في الأول اصتدمت ببلغغ ابيتاث و خدت بالي انها كلامها زي الفل... بس برضه أنا مش عارف أحط صباعي على مشكلتها... كلامها كان كلّه بيدور حول أنا مش عايزه أبقى دمية خطيبي أنا شريكة حياته... أنا مش نوال السعداوي ولا سوزان مبارك أنا حواء الانسانه... عايزه جوزي يناقشني.. أنا مش شيء يمتلكه... كلام فعلا زي الفل و أنا أحيّيكي على مشاركته مع مجتمع البلغغرز اللى مش حينفعوكي بنكله...

و محدّش يـــا ستّي حيحرمك من الحديث... اللى عايز يتكلّم يتكلّم واللى عايز يعترض يعترض... و اللى عايز يقعد على جنب و يتفرّج يحجز تذكره عند الحاج سليم اللى واقف عالمصطبه ده...

حكم الفرجه مش ببلاش...

اللى عنده حاجه مفيده يقولها أو يفضل ساكت

ولاّ ليدي أوف أنثراكس (اللهم احفظنا) اللى حطّط شويّة نقط مهمّه على حروف شخصيّه... البنت اللى بتخرج تشتغل عشان تساعد جوزها مشكوره و ليها الثواب ان شاء الله... لكن مسمهاش بتساعد جوزها... اسمها بتساعد أسرتها... زي ما هو مفروض برضه يساعد أسرته... و أنا مش شايف فيها مشكله انه يكنس ولاّ يغسل... ما هو بيته زي ما هو بيتها.. و بالنسبه للعيال بقى ده موضوع تاني...

بس أنا ححكي قصه حصلتلي و أنا في الغيط لمّا لقيت كبرات البلد كل شويّه يدّوني شغل و مسؤوليّات... سألتهم اشمعنى أنا...

قالولي عشان انت أكتر واحد بنأتمنه...

دي كانت كافيه انّها تكتمني... بس أنا مكدبش عليكم مسكتّش...

قلتلهم طب لو أنا استقلت حتعملوا ايه؟

سكتوا و قالولي حنبقى في مشكله طبعا...

خدت بعضي و مشيت...

يا ترى فهمتم أي حاجه ولاّ أنا ضيّعت وقتي عالفاضي؟

المرأه أهم من الراجل في انشاء هيكل المجتمع... و مش معنى انّه ساب لها شغل البيت و العيال انّه بيرمي شغل و بيتصرمح في الشوارع.. البيت أمانه هو ائتمنها عليها...

و مش معنى كده انّه بسلامته ميعملش حاجه... و مش معنى كده ان المرأه جندي مجهول... لأن كل راجل منّنا عارف مراته مهمّه بالنسبه له و بالنسبه لبيته و عياله قد ايه و عارف أمّه مهمّه بالنسبه له قد ايه... (الله يمسّيكي بالخير يأم عتريس)

هو بس في رجّاله بتبقى عامله زي العيال في تصرّفتها عشان بتبقى واحشها حنّية أمهاتهم...

زي ما بالضبط بيبقى في ستّات عبط و فاكرين انّهم مش متقدّرين..

و أحب أقول حاجه طريفه جدا...

أولا اللى مبسوطه في بيتها مش حتقوللك يا ست حلم... انتي فاكره اللى مبسوطه في بيتها حتقول؟ كتير أحسّ انكم كلّكم مبسوطين أو عالأقل راضيين و بتقولوا لبعض العكس عشان الحسد. (طبعا مش كلّكم مبسوطين لكن ده فيجر أوف سبيتش و ربنا يكون في عون الغلابه منّنا ستّات أو رجّاله)

و حاجه معروفه في وسط الرجّاله.. ان الست الودنيّه... أسوأ نوووع من الستّات... و نهارها حيبقى أي لاينر اللى حتيجي تنكّد عليّه عشان صحبتها قالتلها "طب متجرّبي ودودود"..

أحب أختم بكلمه قالتهالي واحده حكيمه أعرفها.... أيوه واحده

قالتلي "لو كان ربّنا عاوز الست تبقى زي الراجل في كل حاجه كان خلقنا جنس واحد و خلاص... العدل مفروض يبقى واحد عالبشر عموما لكن متقنعنيش ان البنت مفروض تبقى زي الراجل"... و ربّنا يهدي الجميع...

و في ساحة عالم الحــيوان أحب أرمي معلومه أن كل اناث الحيوانات هم اللى بيربّوا و بيحملوا.... في ما عدا فرس النهر اللى بيشيل البيض اللى بتفرزوا الأنثى في جيبه لحد ما يفقس... سبحان الله... حتى الحححيوانات بتتكلّم...

و في نهاية الحلقه أحب أهدي أغنية "حاسس بليلى جيّالي" للفنان مفروس أبوكرش الى كل ثائر على المجتمع... و فيتشرنج في الأغنيه الموسيقار جووجل محمد جووجل على أنغام البلوتوث.

البطحات على دماغي كترت و أنا محتاج أشوف دكتور أمراض نسا..

المهم يكون بيحسّس... أحسن دماغي حسّاسه قوي..

زي ابا العمده بالضبط...



    Ø¯Ø³ØªÙˆØ± يا ست ليلى

  • عتريس
  • جمهورية طشط العربيه
  • اللى على راسه .... يحسّس عليها
و عالأصل دوّر

الأرشيف